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  1. Economic Growth and Poverty Reduction

The Impact of Dhaka Mass Rapid Transit on Road Congestion

http://hdl.handle.net/10685/0002000088
http://hdl.handle.net/10685/0002000088
aeec8d6d-ec9c-454d-8823-ca6226872e61
名前 / ファイル ライセンス アクション
Discussion Discussion Paper No35.pdf (2.8 MB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2025-02-02
タイトル
タイトル The Impact of Dhaka Mass Rapid Transit on Road Congestion
言語 en
言語
言語 eng
キーワード
主題 Urban Transport, Travel Time, Mass Rapid Transit, Congestion.
キーワード
主題 都市交通、移動時間、大量高速輸送、渋滞
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
著者 YAMADA, Eiji ; Yi, Jiang

× YAMADA, Eiji ; Yi, Jiang

YAMADA, Eiji ; Yi, Jiang

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 The Dhaka Mass Rapid Transit (MRT) is the first rail-based urban mass transit system in Bangladesh and was expected to reduce the severe traffic congestion in Dhaka. This study examines the impact of the introduction of Dhaka MRT Line 6 on road congestion. We employ a two-group event study evaluation design, comprising a multiple-period version of the difference-in-difference. Instead of using survey-based travel time data, we measure the speed of vehicles using super-frequent real-time travel data derived from Google Maps. The results from the quasi-experimental analyses show a substantially large impact of increasing vehicle speed along the treatment corridor that hosts the MRT Line 6 viaduct. Vehicle speeds responded immediately to the gradual expansions of the MRT operational hours and stations. However, our analysis also suggests that this additional traffic capacity may be gradually saturated by the induced travel demand along the corridor served by the MRT, providing an empirical case supporting the fundamental law of road congestion.
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Dhaka Mass Rapid Transit(MRT)6号線は、バングラデシュで初めての鉄道ベースの都市大量輸送システムであり、ダッカの深刻な交通渋滞を緩和することが期待されている。本稿は、ダッカMRTライン6の導入が交通渋滞を緩和する影響を、「差の差(Difference-in-difference)」の複数期間バージョンである「Two Group Event Studies Design」(Freedman et al., 2023)を使用して検証した。実地調査ベースでの移動時間データの代わりに、Googleマップから得られる超高頻度リアルタイムの二地点間移動データを使用して車両の速度に与える影響を推定した。準実験的分析の結果、MRT6号線が通る回廊やその周辺では、MRTの開通に伴い車両速度が有意に向上する影響が示された。車両速度は、MRTの運行時間および駅の段階的な拡張に即座に反応して増加している。一方で、時間の経過とともに速度上昇の効果は低減しており、MRTによって作り出された交通容量が新たに生み出された交通需要によって徐々に飽和している可能性を示唆している。これは「道路渋滞の基本法則」を裏付ける経験的なケースを提供している。
bibliographic_information
巻 Discussion Paper, 号 Discussion Paper No.35, p. 1-28, ページ数 30
出版者
出版者 JICA Ogata Sadako Research Institute/緒方貞子平和開発研究所
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Ver.1 2025-03-12 06:47:23.877275
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